Problemen met Dieselbrandstof

Problemen met dieselbrandstof

 

Wat is het probleem

De grootste oorzaak van problemen met dieselbrandstof is het vocht in de brandstof. Biodiesel absorbeert namelijk veel meer water (tot 8x meer) dan de zwavelhoudende dieselolie van weleer. Vocht in de brandstof is direct een bron van problemen.

Hoe komt vocht in de brandstoftank?

Temperatuurschommelingen, donkere ruimtes, lange opslag (bijv. na een winter) en slechte afdichting van de brandstof vulopening zorgen ervoor dat vocht of condens een kans krijgen in brandstoftanks. Nu zit er altijd een percentage in brandstof. Echter diesel kan maximaal 0,02% water opnemen.
Indien er meer dan 0,02% vocht in de diesel zit, zal dit langzaam uitzakken naar het laagste punt van uw brandstoftank. Een teveel aan vocht vermindert de smerende werking van de dieselbrandstof en zal uiteindelijk leiden tot bacteriegroei. Deze bacterien moeten verwijdert worden voordat ze het brandstoffilter doen verstoppen en zorgt dat uw motor niet meer draait.

Zwavelvrij

Zoals eerder aangegeven is er een en ander aan de samenstelling van diesel verandert, zo is de diesel zwavelvrij gemaakt. De zwavel was goed om de diesel te beschermen tegen algen en bacterie groei, maar niet goed voor het milieu.
Ook is het sinds 2009 verplicht dat er tussen de 3,5% tot 7% biodiesel wordt toegevoegd aan de diesel, allemaal heel goed voor het milieu maar niet voor de houdbaarheid van het product in combinatie met de manier zoals wij het gebruiken in boten.
Bedrijven die voor hun machine en wagenpark diesel opslaan kregen het advies om een Biocide toe te voegen omdat het filter verstopt raakt door bacterie groei.

Wat U kunt U doen?

*)Controleer regelmatig of u vocht in uw tank heeft, dit kan door middel van aftappen onder uit de tank of door het peilen met een pasta die verkleurt als er vocht in de tank aanwezig is.
*) Zorg dat u de tank van uw schip zo vol mogelijk houdt zodat er zo min mogelijk condens kan ontstaan in uw tank.
*) Voeg voor het tanken een biocide  (FORTE diesel fuel conditioner) toe, dit voorkomt dat bacterie groei een kans krijgt.
*) Optimaliseer uw diesel filtersysteem.

 

Filteren

 

Door middel van filteren kunt u voorkomen dat de bacterie de motor bereikt. Het beste resultaat verkrijg je als eerst water en bacterie gescheiden wordt van de diesel voordat het bij de opvoerpomp komt. Dan voor de brandstofpomp nog door een fijner filter laten gaan zodat er absoluut schone diesel in de brandstofpomp komt.

 

Scroll naar boven