Albin Motoren
Nieuwe Albin motoren worden er weliswaar niet meer gemaakt, maar toch is het merk nog springlevend. Dat is mede te danken aan Gösta Fors en diens schoonzoon Stefan Ström, de beide eigenaren van het bedrijf Fors Marin. Want dat nam in 1995 van Albin Componenta, dat tot dan de onderdelen voor de Albin motoren produceerde, de naam Albin Spareparts en de complete voorraad over. Over de hele wereld tref je tot op de dag van vandaag nog Albin motoren aan in vele duizenden boten van de meest uiteenlopende typen. Fors Marin heeft zich ten doel gesteld deze motoren te laten door tuffen, zodat de eigenaren van deze boten op hun Albin kunnen blijven vertrouwen.
Wat is Albin
De geschiedenis van Albin gaat terug naar 1900. In dat jaar begint Albin Larsson in Kristinehamn (een stad aan het grootste meer in Zweden) een bedrijf dat zuigerpompen produceert. De eerste benzinemotor, die hij samen met zijn zoon Erik ontwerpt, komt in 1906 in productie. Nadien zouden er nog vele duizenden motoren volgen van verschillende typen en voor allerlei doeleinden. Ook voor schepen. Tot 1973, als aan de productie van complete Albin motoren een einde komt. De modellen O-11 en O-21 worden nadien nog door Volvo Penta op de markt gebracht (als type C5 en C10), maar na een tijdje is ook dat voorbij. Kwam daarmee een einde aan een tijdperk? Ja en nee.
De Haan Jachttechniek en Albin Motoren
Door de import van boten uit Zweden kwam De Haan Jachttechniek in Heerenveen in contact de scheepsmotoren van Albin. De één- en tweecilindermotoren (de O-11 en de O-21) tref je vooral in open sloepen en kleine Petterson boten. Maar ook in polyester sloepen, zoals de Saga 20 en de Polar 22, worden deze motoren veel toegepast. De grote tweecilindermotoren (de AL23) en de viercilindermotoren (de O-41 en de O-411) worden in de grotere kajuitsloepen en motorboten gebruikt. Voor de meeste modellen worden nog immer de verslijtbare onderdelen geproduceerd, zoals pakkingen, onderdelen voor de ontsteking, carburateur, koppen en spruitstukken. Maar ook zuigers, kleppen en klepgeleiders, lagers enzovoorts. Inmiddels heeft De Haan Jachttechniek de meest gangbare onderdelen op voorraad. Niet alleen nieuwe onderdelen, maar ook goede gebruikte. Via onze Albin producten-site vindt u snel uw onderdelen met foto’s en product info en informatie over gereviseerde motoren en onderdelen. Daarnaast hebben we volledige gereviseerde motorblokken voor de O-11, de O-21, de O-22 en de O-41 in ons assortiment. Wij leveren een gereviseerd blok (draaiend gedeelte) inclusief pakkingset. Vervolgens worden hierop de accessoires van het oude motorblok gemonteerd, zoals keerkoppeling, kop, spruitstuk, carburateur, vliegwiel, startmotor en dynamo, waterpomp en ontsteking. Uiteraard doen wij die montage graag voor u, maar het opbouw van een motorblok kan ook door een handige doe-het-zelver worden gedaan. Voor het opbouwen van een motor houden we rekening met uw specifieke wensen. We doen hier voor vooraf prijsopgave. Het oude blok wordt door ons ingeruild.
Albin Boten en De Haan Jachttechniek
Als Albin boten en motoren specialist houden we ons ook bezig met de Albin boten. Daar zijn bv de Albin motorboten Albin 21, Albin 23, Albin 25 en Albin 26 en de zeilboten Albin 57, Albin Viggen, Albin Vega, Albin Ballad, Albin Express, Albin 78 (Cirrus) en Albin 79 dit is een pure 1/4 tonner, Albin Accent ook een 1/2 tonner, Albin Cumulus en Albin 82MS zijn nog nieuwe bootonderdelen te verkrijgen.