De Bescherming van het Onderwaterschip
Een schip ligt voortdurend in het water. Een goede bescherming is dus noodzakelijk om corrosie, rot of osmose tegen te gaan. Het verfsysteem dat deze bescherming biedt, moet goed en in de goede laagdikte aangebracht zijn. Het verfsysteem dient weer beschermd te worden tegen aangroei. Hiervoor gebruiken we antifoulings.
Waarom antifouling?
Een glad en schoon onderwaterschip vermindert de weerstand van het water en leidt tot besparing van het brandstofgebruik van 5 tot 10%. Bovendien zorgt antifouling voor een besparing op uw hellingwerkzaamheden. De natuurlijke lijmstoffen in bepaalde soorten aangroei hebben een verwoestende werking op de beschermende verflagen, waarin ze zich als het ware vastbijten. Het varen met een onderwaterschip met veel aangroei is vanzelfsprekend een stuk minder leuk. Meer informatie over antifouling vindt u op onze producten-site .
Wat is Antifouling
Om aangroei te voorkomen, werden houten schepen vroeger bekleed met koperen platen. Later ging men koperhoudende onderwaterverf gebruiken. Een antifouling bestaat uit een BIOCIDE (actieve verbinding die de aangroei voorkomt), een HARS (houdt het produkt samen en vormt de deklaag), een OPLOSMIDDEL (smeerbaarheid) en een PIGMENT (kleur en dikte). Op dit moment zijn er twee belangrijke soorten antifoulings. Zachte en harde. Bij een zachte antifouling, ook wel zelfslijpende antifouling genoemd, komen de biociden vrij, doordat het langs de romp strijkende water tijdens het varen een laagje antifouling afslijpt. Bij harde antifoulings is de laag hard en poreus. De in de antifouling aanwezige biociden worden langzaam opgelost en voorkomen de aangroei. Aan het eind van het seizoen blijft er een harde laag over, terwijl bij de zachte antifouling de laag vrijwel weggesleten is.
Anodische Bescherming
Zeker net zo belangrijk als een goed verfsysteem, ter bescherming van het onderwaterschip, is anodische bescherming. Anodische bescherming voorkomt het ‘offeren’ van minder edele metalen als bijvoorbeeld het staal van de scheepshuid aan het brons van de schroef. Dit offeren ga je tegen door een anode van aluminium of zink te monteren; dit zijn onedele metalen die zich gemakkelijk offeren ten gunste van de scheepshuid. Zelfs op polyester en hout heb je anoden nodig: om bijvoorbeeld de schroefas te beschermen tegen de bronzen schroef.
Schepen van Staal
Bij veel stalen schepen is het onderwaterschip met een teer of een teerhoudende primer behandeld. Heel vaak is er tussen de diverse lagen en soorten een slechte hechting. Gevolg: kale plekken en veel onderhoud (en vaak heel veel aangroei). Hiervoor bieden we de oplossing: STRALEN, een
epoxycoating aanbrengen en met antifouling afwerken. Natuurlijk zijn er ook goede 1-componentprimers voor schepen waar het verfsysteem nog redelijk intact is of waar het verfsysteem handmatig verwijderd (krabber) en ontroest is.
Schepen van Hout
Bij hout hebben we te maken met verschillende bouwwijzen, zoals karveel, overnaads, latten maar ook met massief of hechthout. Massief hout werkt. Daarom kunnen massief houten schepen vaak het beste met een elastische primer (1-component) behandeld worden. Hechthout is stabieler en kan, mits goed droog, met 2-componenten producten behandeld worden. Soms wordt een oude regenboog, pampus of 30-kwadraat geheel in epoxy ingepakt. Maar dit kan alleen als de boten zéér goed droog zijn en als zowel de binnen- als de buitenkant behandeld wordt.
Schepen van polyester
Bij de opkomst van polyester als bouwmateriaal was men er van overtuigd dat het materiaal onverwoestbaar en onderhoudsvrij zou zijn. Aan bescherming werd dan ook niet veel gedaan. Wel werden er antifouling gesmeerd tegen de aangroei. Inmiddels weten we dat ook polyester onderhoud en bescherming nodig heeft. Zonder deze bescherming komt bij veel oudere boten vocht insluiting en dus osmose voor. Later is men aan osmose preventie gaan doen. Tegenwoordig worden polyesterschepen met minder osmose gevoelige materialen gebouwd, zoals vinylesters. Ook wordt meer zorg besteed aan de verwerkingsmethode van polyester.