Onderhoud

Onderhoud

De Haan Jachttechniek is veelzijdig op het gebied van scheepsonderhoud. Een schip is een samenstelling van heel veel verschillende onderdelen en materialen. Schepen worden bijvoorbeeld gemaakt van staal, aluminium, polyester, hout of een combinatie van deze materialen. In het interieur wordt veel hout verwerkt. Voeg daarbij de technische installatie zoals motor, instrumenten, scheepsramen, elektra, sanitair en dergelijke, bij een zeilschip de tuigage en in vrijwel alle gevallen het schilderwerk, dan is het al snel duidelijk dat scheepsbouwers specialisten zijn. Bij scheepsonderhoud hebben we met ál deze zaken te maken. Zo kunnen we het onderhoud grofweg verdelen in de volgende disciplines.

Conservering / schilderwerk
Verf geeft uw boot niet alleen een mooie afwerking, het biedt ook de nodige bescherming tegen natuurelementen (zeewater, regen, wind en zon). Vocht vormt de grootste bedreiging voor alle bouwmaterialen. Denk aan rot, corrosie en osmose. Maar ook de zon doet met haar schadelijke UV-straling een aanslag op uw mooie en kostbare bezit. Wil een verfsysteem een goede beschermende werking hebben en ook nog voor een mooi uiterlijk zorgen, dan moeten de materialen vakkundig worden gekozen en verwerkt.

Technisch onderhoud
Het jaarlijkse onderhoud, reparaties of eventueel vervanging van de motor en de technische installatie, vragen een specifieke kennis van zowel moderne als oude scheepsmotoren, en alle scheepsaccessoires.

Zeiltechnisch onderhoud
Om de mast rechtop te laten staan, dient men deze te verstagen. Deze stagen, maar ook de bevestigingspunten aan dek of aan de mast, moeten betrouwbaar zijn. Immers bij alle weersomstandigheden en zeecondities moet de mast blijven staan. Daarom is het belangrijk de tuigage jaarlijks te inspecteren en indien nodig reparaties te laten uitvoeren.

Polyester reparatie


Motoreninbouw nieuw of gebruikt


Albin-motorspecialist